Reklamace vadného zboží by měla být běžnou součástí zákaznického servisu. Bohužel se ale stále stává, že prodávající nereagují nebo zbytečně protahují celý proces. Co můžete dělat, pokud obchod nereaguje včas, a kdy máte právo požadovat vrácení peněz?
Reklamace musí být vyřízena do 30 dnů
Pokud jste zboží koupili jako spotřebitel v kamenném obchodě nebo na e-shopu, platí pro vás ustanovení § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Tento paragraf občanského práva jasně stanoví, že:
„Prodávající je povinen vydat spotřebiteli při uplatnění reklamace písemné potvrzení a vyřídit reklamaci nejpozději do 30 dnů ode dne jejího uplatnění, pokud se s kupujícím nedohodne na delší lhůtě.“
Tato lhůta je zákonná a nelze ji jednostranně prodlužovat – například s odkazem na nemoc, dovolenou nebo nedostupnost servisu. Pokud tedy obchodník do 30 dnů reklamaci nevyřídí (tedy nerozhodne a neinformuje vás o tom), jedná se o porušení zákona a vy máte právo na odstoupení od smlouvy.
Právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz
Jestliže lhůta 30 dnů marně uplynula, získáváte možnost od smlouvy jednostranně odstoupit. Podle § 2002 občanského zákoníku platí, že při podstatném porušení smlouvy – a za takové lze považovat nevyřízení reklamace – má kupující právo:
- požadovat náhradní plnění,
- nebo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny.
Odstoupení musí být výslovné a adresované prodávajícímu, ideálně písemně (doporučeným dopisem nebo e-mailem s potvrzením přijetí). V odstoupení uveďte, že reklamace nebyla v zákonné lhůtě vyřízena, a že podle zákona odstupujete od smlouvy a požadujete vrácení peněz.
Máte problém s nevyřízenou reklamací? Kontaktujte advokátní kancelář která pomůže prosadit vaše práva a zajistí odpovídající právní kroky. Spotřebitel má v těchto případech silnou zákonnou ochranu – nenechte se odbýt.